środa, 24 czerwca 2009

Tudzież

Panie tudzież Panowie!

Oto chwila prawdy dla słowa tudzież. Na specjalne życzenie od czytelnika blogowego z pięknego Wrocławia spieszę wyjaśnić, że tudzież oznacza to samo co także, i, czy oraz. Jest to spójnik określający jednoczesne występowanie, działanie, istnienie, itd.

Ubarwimy wypowiedź mówiąc, że Nelly Rokita zwykła nosić rękawiczki tudzież kapelusze, ponieważ rzeczywiście Pani Nelly zwykle ma na sobie zarówno kaplelusz, jak i rękawiczki. Jednak ubawimy innych stwierdzając, że na plażę zakłada się klapki tudzież sandały, bo czy ktoś kiedyś kogoś widział w czterech butach?

Tudzież brzmi słownikowo, więc zawsze znajdzie się ktoś, kto zabawnie pragnie wznieść się na wyżyny mowy literackiej.

Czy we Wrocławiu słychać inne modne szkaradki językowe?

3 komentarze:

  1. Ha! A ja będę pozostawał w otwartym intelektualnym konflikcie z koleżanką redaktorką główną i uparcie będę twierdzić, iż słowo tudzież znaczy tyle co "ALBO" lub "LUB". Przy okazji jak mam powiedzieć w trybie rozkazującym żeby ktoś mnie lubił? Lub mnie!? (o co niniejszym proszę)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bo tak się potocznie przyjęło, ale czy potocznie znaczy poprawnie?... Ja też w ten sposób mówiłem do przedwczoraj ale słowniki są w tej kwestii jednoznaczne - tudzież to nie ALBO czy LUB tylko I, TAKŻE, TEŻ, RÓWNIEŻ, ORAZ.
    A co do lubienia, to tak, forma "lub mnie" jest poprawna (SJP)

    OdpowiedzUsuń